Różnica między izolatem a koncentratem białka

 

Odżywki białkowe różnią się od siebie diametralnie – czy to pod względem budowy, czy działania. Dobry sportowiec potrafi rozpoznać te różnice i wykorzystać je dla siebie. Dlatego opowiem teraz czym różnią się od siebie dwa rodzaje odżywek białkowych, które najczęściej można spotkać w arsenale sportowca, kulturysty czy nawet zwykłego hobbysty.

Kiedy powinniśmy sięgać po izolat?

izolat białkaMoże powinienem zacząć od ogólnego zarysu działania odżywek białkowych. Mają one na celu ułatwienie sportowcom – w szczególności kulturystom – osiągnięcie dziennego zapotrzebowania na białko. Jako że to zapotrzebowanie jest ogromne, dość trudno jest osiągnąć je w inny sposób niż przy użyciu tych suplementów. I tutaj rodzi się pytanie: jakie białko wybrać? Poza kazeiną, która ma zupełnie inne zastosowanie zostały nam do wyboru koncentrat i izolat białka. Główną różnicą między nimi wydaje się być cena – izolat jest trochę droższy od koncentratu, mimo dużych podobieństw w składzie. Dlaczego więc sięgać po izolat, skoro od tańszego koncentratu różni się tylko kilkoma gramami węglowodanów? Otóż izolat jest ekstremalnie szybko przyswajalnym białkiem – czas jego przetworzenia wynosi od piętnastu do dwudziestu minut, gdzie przy koncentracie liczba ta wynosi około dwóch godzin. Izolat więc jest idealnym kandydatem, jeżeli chodzi o shake’a potreningowego, który powinien być jak najszybciej przyswajalny. Jednak trzeba pamiętać, by izolat zawsze rozrobić z wodą, nie z mlekiem – inaczej traci on swoją flagową szybkość przyswajania!

Koncentrat białka i izolat jak widać diametralnie się od siebie różnią. Izolat pozwala nam szybko odnowić braki po treningu, gdzie koncentrat pozwala dopełniać braki dietetyczne w ciągu dnia. Oba środki mają jednak do siebie łatwość, z jaką można po nie sięgnąć. Wystarczy dolać wody – lub w wypadku koncentratu mleka – rozmieszać i gotowe.