Rozmowy dyscyplinujące – jak się za to zabrać?


Szef powinien stać na straży poprawnego wykonywania obowiązków przez pracowników oraz zapewniać im możliwość optymalnej oraz dogodnej pracy. Czasami niestety istnieje konieczność „doprowadzenia” pracownika do porządku, a przydatne są w tym między innymi rozmowy dyscyplinujące.

Jak przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem?

rozmowa dyscyplinującaDobry kontakt z przełożonym to kwestia, której nie należy zaniedbywać. Od porozumienia z szefem czy przełożonym zależy między innymi komfort pracy oraz podejścia pracownika do wykonywania swoich obowiązków. Niestety jest wiele sytuacji w których pracownik nieprawidłowo zachowuje się w swojej pracy, zaniedbuje swoje obowiązki lub pozwala sobie na szereg innych uchybień. W takich przypadkach niezbędna jest rozmowa dyscyplinująca, która pomaga pracownikowi odnaleźć się w trudnej sytuacji oraz pozwala go naprowadzić na właściwą drogę. Niestety okazuje się, że duża część szefów czy przełożonych nadzorujących pracę swoich pracowników nie wie jak się zabrać za rozmowę tego typu. Niedozwolone są krzyki czy jakakolwiek przemoc (zarówno psychiczna, jak i fizyczna), a także ubliżanie czy agresja wobec pracownika. Dobra rozmowa dyscyplinująca powinna być motywująca dla pracownika oraz wskazywać możliwe ścieżki poprawy swojego zachowania oraz podejścia do wykonywania codziennych, zawodowych obowiązków. Powinna również jednoznacznie wskazywać zachowania, których nie chce się tolerować u pracownika (bez odnoszenia się do krytykowania danej osoby).

Warto pamiętać, że rozmowa dyscyplinująca powinna być przeprowadzona w miejscu ustronnym, gdzie dwie osoby mogą porozmawiać bez osób trzecich oraz przebiegać w miarę przyjaznych warunkach. Nie powinno dopuszczać się do niej osób, które nie są bezpośrednio związane ze sprawą.